יום שלישי, 16 בדצמבר 2008

החור באוזון- מאמר:

בשנת 2005 ציינו את יום השנה ה-20 לגילוי של החור בשכבת האוזון וגם השנה הראשונה שסוכנות החלל האמריקאית נסנ"א סיפקה תמונות ברורות של החור באוזון.
בשנת 2004 שוגר לווין AURA בשביל לעקוב אחר אטמוספרת כדור הארץ. הורכב מכשיר על הלווין כדי לעקוב אחר שכבת האוזון הוא אסף מידע ויצר תמונות ב11 בספטמבר 2005 כשהחור באוזון כיסה 27 מליון ק"מ מרובע.
מחקר אחר מראה שתהליך ה"התאוששות" של שכבת האוזון איטית יותר ממה שחשבנו.
האוזון הוא גז חסר צבע , יש לו תגובה מהירה והוא מכיל 3 אטומי חמצן.כאשר הוא נימצא ליד הקרקע הוא מסוכן מאוד לבריאות האדם והוא יכול לגרום בעיות ולגילויי בריאות. הגובה באטמוספירת האוזון משמש הגנה חיונית שקולט את הקרינה האולטרה סגולה מהשמש. החור באוזון אינו חור אמיתי אלא מקום שבו שכבת האוזון מאוד צרה.
בשנת 1985 שלוש אנשים גילו את שכבת החור באוזון מעל הקוטב הדרומי אלו היו: ג'וזף פארמן,בראיין גרדינר וג'ונתן שנקלין.
כמה שנים לאחר מכן מדענים אישרו שכימיקלים שהאדם עושה הם אלה שאחראים על היווצרות החור באוזון.
הכלורופלאורוקרבון מכיל רמות גבוהות של כלורין שמשחררות מולקולות גדולות בקור ובחושך של החורף הקוטבי. כאשר עובר הכלורין סדרה של תגובות כימיות., הוא הופך לגז כלורין - מולקולה דו אטומית. כאשר אור השמש חוזר, גז הכלורין מתפרק לאטומים בודדים וגורם לפגיעה חמורה יותר באוזון.
למרות הגבלת הייצור בכלורופלאורוקרבון בשנת 1987 הגז עדיין קיים במערכת קירור כמו מזגנים ומקררים , וניפלט באטמוספירה ופוגע באוזון ברמות גבוהות מאוד .
עודף בכימיקלים שונים יכול לגרום לעיכוב של ההתאוששות בשכבת האוזון על לשנת 2065.

http://www.israelweather.co.il/page2.asp?topic2_id=103&topic_id=82 -קישור למאמר


אין תגובות: